رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

الرئيس السيسي: رفضت التعويم إلا في ظل وجود احتياطي كبير من الدولار

نشر
مستقبل وطن نيوز

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن قرار تحرير سعر الصرف تم بعد توفير مبالغ مالية كبيرة من النقد الأجنبي تغطي احتياجات السوق.

وقال الرئيس السيسي، خلال كلمته في فعاليات الندوة التثقيفية الـ39 للقوات المسلحة، بمناسبة الاحتفال بذكرى يوم الشهيد: «أنا عملتها خلاص ونستحمل كلنا، من 10 أشهر كنت بتكلم عن التعويم وقلت هقف أمام هذا الأمر لأن كان تقديرنا الاقتصادي أن منقدرش نعمل ده بدون رقم معتبر من الأموال التي تنظم السوق، وتم اتخاذ القرار بعد ما تم توفير 45 - 50 مليار دولار، من رأس الحكمة وصندوق النقد الدولي والاتحاد الأوروبي».

الأنظمة والقوانين

وأضاف: «لم أعتاب أحد على تسعير المبالغ فيه، ولا تعطوا ضهركم لبلدكم، اللي جمعته بالحلال هينفعك، واللي جمعته بحاجة تانية هيبقى نار عليك إذ كنت بتؤمن أن فيه حساب، والأمور في الدول تسير بالأنظمة والقوانين.

تحسن الأمور

وكشف الرئيس السيسي: «بقول الأمور ابتدت تتحسن، أنا مغمرتش بيكم، ومخدتش قرار أضيع بيه مصر، مغمرناش علشان خاطر هوا أو فهم خاطئ أو تقدير منقوص، أحنا مش فاسدين ومخدناش أموالكم وضيعناها بفساد أو دلع، وكل حاجة اتعملت على أرض مصر أي حد يشوفها».

وذكر: «أنا قولتلكم تعالوا نتولى المسؤولية، وليست المسؤولية قاصرة عليا لوحدي، والكلام مش بيتغير لأن التوصيف لا يتغير، الظروف حلها الوحيد العمل والصبر، عمري ما عاتبت حد، الظروف الصعبة اللي أحنا فيها دي مش أحنا اللي عملناها بمغامرة».

الندوة التثقيفية

وشهد الرئيس السيسي، اليوم السبت، فعاليات الندوة التثقيفية الـ39 بمناسبة الاحتفال بـ يوم الشهيد والمحارب القديم؛ تخليدًا لأرواح الشهداء والتذكير بالتضحيات التي قاموا بها في سبيل الحفاظ على الوطن.

عاجل