رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

رشا سامي العدل.. قصة فنانة اتجهت إلى بائعة على عربة مأكولات

نشر
رشا سامى العدل
رشا سامى العدل

من الشهرة إلى تصدر التريند.. وحياة النجوم إلى الشارع وانتظار حكم الآخرين ونجاح تجربتها في الخروج للشارع والتعامل مع الناس ورد فعل قوي بالنزول والبعد عن الخوف الزائد.

تصدر اسم الفنانة رشا سامى العدل ، نجلة المخرج والفنان الراحل سامى العدل، ترند موقع جوجل، الأشهر عالمياً في البحث وقوائم محركات البحث بمواقع التواصل الاجتماعى، بعد إثارة الجدل الواسع عبر مواقع التواصل الاجتماعى، وتنفيذها مشروعها الخاص وهو مشروع عربة للطعام، بمدينة دهب بمحافظة جنوب سيناء.

وحرصت رشا سامى العدل، على التمهيد لرغبتها في إقامة مشروعها من خلال نشر، منشور لها عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعى، الفيسبوك قائلة، "أنا حابة أقول كلمتين، أنا عارفة الأيام اللى جاية هيصدر منى فعل، هاتهاجم عليه من بعض الناس وناس تانبة هاتدافع عنى، ناس احتمال تفتكر إنى عايزة أعمل ترند، وناس تانية هتقول أنه حقى وناس هتقول إيه الأفلام دى واحتمال اخسر ناس".

رشا سامى العدل 

وأضافت ابنة الفنان سامى العدل، قائلة "الناس اللى تعرفنى بجد، هاتكون عارفة أن قرارى ده كان بعد وقت طويل قوووووى من التفكير العميق والخوف من رد الفعل.. إذا كان من العامة أو اصدقائى أو المقربين، بس فيه ساعات كدة لازم الواحد يفكر في نفسه وياخد قرار حاسم علشان يرتاح لأنه لازم يحب شوية.. حبيت أقول الكلمتين دول علشان اعرف النهاردة انام مرتاحة لانى خايفة من بكرة.. توكلت على الله".

وظهرت رشا سامى العدل ، من خلال فيديو بث مباشر عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعى، الفيسبوك، قائلة "أنا بفكر في الموضوع ده بقالى فترة، جيت دهب في شهر 7 اللى فات وقررت أشتغل والناس عارفة إنى ممثلة، بس أن مش بشتغل كتتير، أنا مش بلقى اللوم على حد، أنا نقابية بقالى 20 سنة، والنقابة على عينى  وعلى رأسى، بس كل اللى بيطلعلى من النقابة هو الكارنيه والتأمين الصحى".

وأضافت: كمان لا ألقي اللوم على أصدقائى المخرجين والمنتجين، ورحت طلبت شغل وهما متحركوش عشان كل واحد حر، وكفاية أجى على نفسى عشان خاطر الناس وأولادى، أنا تمردت أولا على بيتى وعلى ماما وأولادى، إن أي حاجة مش مريحانى مش هقبلها ولا هعملها والقرار ده ريحنى جداً".

وعبرت رشا سامى العدل، عن تدراكها الخطأ، قائلة من شهر 7 اللى فات وأنا بصلح من نفسى حاجات، ممكن يكون العيب فيا، ومش بقول إنى ملاك، كلنا بناخد قرارات غلط، وانا أخطأت كتير في حياتى، وأول الأخطاء إنى اتجوزت مرتين غلط، ومش هلوم على راجل اتجوزته ومصرفش على بنته وأنا عشان إتربيت كويس مش هطلع أقطع في حد".

وأضافت، الناس أصبحت بتدوس عليا عشان مش بتملق، أنا سعيت وفشلت، وانا لا أسعى لركوب التريند، اللى بعمله دلوقتى عشان أكسب لقمة حلال، أنا كتبت عن المشروع ده من فترة طويلة عايزة أقول إن سهل جداً أخد فلوس من أهلى، ومحدش هيتأخر عليا، بس أنا مش هستنى لحد ما أشحت وأقول لله يا محسنين، وكل عيلتى جزمتهم على رأسى".

وأشارت نجلة المخرج والفنان سامى العدل، أنها لن تعيب على أحد خالص سواء النقابة أو أهلى، يمكن انا اللى غلط بتصرفاتى وتفكيرى، لكن مستعدة أتحمل نتيجة أخطائى وهعمل اللى ربنا يقدرنى عليه، إذا كان في دهب، القاهرة او أي مكان في الدنيا".

وكشفت  الفنانة رشا سامى العدل ، عن رغبتها في افتتاح مشروعها الخاص بعربة طعام بمدينة دهب التابعة لمحافظة جنوب سيناء، قائلة "عايزة أكسب لقمة حلال، بسبب تجاهل المنتجين لها وقلة العروض الفنية المطروحة عليها.

وأعلنت  رشا سامى العدل، عن تنفيذها مشروعها الخاص بإنشاء مشروع طعام لها بالشارع بعد تجاهل المنتجين والمخرجين لها في الاعمال الفنية، قائلة أنا فتحت مشروع أكل وهنزل أبيع في الشارع بمدينة دهب، لأنى سعيت وفشلت كممثلة، المنتجين والمخرجين مش بيطلبونى وأنا مش بلومهم بس مش هستنى لما أقول لله يا محسنين".

اسرة الفنانة رشا سامى العدل

من تكون رشا سامى العدل

- تعتبر رشا سامى العدل ، نجلة الفنان الراحل سامي العدل، ووالدتها الفنانة نادية شكري بطلة مسرحية العيال كبرت، وأنها من أصول فنية.

-  شاركت في مسرحيتين هما، الأمير الصغير والسيرك، وشاركت بفيلم “دنيا الله” مع الفنان الراحل نور الشريف ومعالى زايد، من إخراج الفنان الراحل حسن الإمام.

- شاركت رشا سامى العدل بالعديد من الاعمال السينمائية والتليفزيونية من بينها، "شباب على الهواء والصيف الماضى.

الفنانة رشا سامى العدل

وظهرت  الفنانة رشا سامى العدل ، نجلة المخرج والفنان سامى العدل، مؤخراً تطلل من جمهورها الدعاء لوالدتها الفنانة نادية شكرى، بعد تعرضها لوعكة صحية شديدة.

ورفضت الإفصاح عن طبيعة الأزمة الصحية لوالدتها قائلة، "ماما تعبانة ومش طالبين غير الدعاء لها فقط لا غير".

وطالبت رشا سامى العدل ، رواد صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعى، الفيسبوك، قائلة، "رجاء من كل الناس اللى بتحبنى أو حتى مش بتحبنى، ادعوا لأمى، أنا ماليش غيرها في الدنيا دى من بعد بابا الله يرحمه، يارب يارب يارب قوم أمى بالسلامة وعديها على خير".

رشا سامى العدل تطلب الدعاء لوالدتها الفنانة نادية شكرى

آخر أعمال الفنانة نادية شكرى

وكان مسلسل "حكايات بنات" الجزء الخامس للمخرج مصطفى أبوسيف، هو آخر اعمال الفنانة نادية شكرى، والذى عرض في سبتمبر عام 2020، وأعادت تقديم شخصيتها الشهيرة، "سحر" بمسرحية العيال رجعت عام 2018.

كان آخر أعمال الفنانة نادية شكري مشاركتها في الجزء الخامس من مسلسل «حكايات بنات» للمخرج مصطفى أبو سيف، الذي عرض في سبتمبر 2020، كما أعادت تقديم شخصيتها الشهيرة «سحر» في مسرحية بعنوان «العيال رجعت» عام 2018.

الفنانة نادية شكرى

وقدمت نادية شكرى ، العديد من الاعمال الفنية المتنوعة من بينها، امرأة بلا قيد، مدينة الصمت، للحب قصة أخيرة، صاحب الجلالة الحب، ساكن قصادى، الوتد، ومن أشهر أعمالها المسرحية "مسرحية العيال كبرت" بمشاركة حسن مصطفى، كريمة مختار، أحمد زكى، يونس شلبى وسعيد صالح.

عاجل