رئيس مجلس الإدارة
أشرف رشاد
نائب رئيس مجلس الإدارة
دينا عبد الكريم
رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس مجلس الإدارة
أشرف رشاد
نائب رئيس مجلس الإدارة
دينا عبد الكريم
رئيس التحرير
أحمد ناصف

شريف منير: مسيرتي الفنية تلاحقني في انتقاء الأدوار التمثيلية

نشر
الفنان شريف منير
الفنان شريف منير

قال الفنان شريف منير، إنه خاض مشوارًا فنيًا كبيرًا وصفه بالمرهق، قائلًا: مشواري الفني مش بطال لكن كان متعب أعقبه الإحساس بالمتعة وحطني في حتة إنه لازم أخد بالي من فكرة انتقاء الأعمال".

وأضاف شريف منير - في لقاء خاص خلال برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة "ON"، مساء الإثنين - أنه من ضمن تداعيات إصراراه على انتقاء الأدوار أدى لاختفائه فترة طويلة من على الساحة، قائلًا: "لدرجة إن الفنان أحمد رزق سألني هوا أنت سبت التمثيل".

وتابع: "انتقائي للأدوار أثر جدًا على تواجدي لدرجة أن أحمد رزق سألني: قالي أنت هتبطل تمثيل، قلتله ليه، قالي أنت عمال ترفض والناس عمالة تبعتلك، بتجيلي حاجات مش عجباني وهي أدوار توصف بالنص نص والناس مش متعودة تشوفني كده ولو تطلب الأمر أفضل قاعد لحد ما ألاقي الدور المناسب هعمل كده".

وواصل: "بالفعل انتقائي للأدوار أدى لغيابي ثلاث سنوات"، موضحًا أن تاريخ مسيرته الفنية وعمله مع كبار النجوم مثل أحمد زكي ومحمود عبد العزيز وعادل إمام وبزوغه في أدوار مهمة يجعل المهمة أصعب وأكبر في انتقاء الأدوار قائلًا: "يعني مثلاً يجلي دور زي فيلم أولاد العم وسهر الليالي ومهمة أمنية وألاقي دور ضعيف بقول لا".

ولفت إلى أن مسيرته الفنية تلاحقه في اختيار الأدوار وضميره الفني قائلًا: "في ساعات جدًا ببقى مزنوق وعايز فلوس وعاوز أشتغل عشان المصاريف وعندي أقساط والتزامات بس بلاقي نفسي مش قادر لازم أعمل اللي مقتنع بيه حتى لو كانت شخصية مكررة بس لازم أكون حاببها وهعملها بشكل تاني".

عاجل