رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

أفشة يكشف كلمات موسيماني له قبل مباراة الزمالك وسر العد من واحد لعشرة

نشر
مستقبل وطن نيوز

أكد محمد مجدي أفشة لاعب فريق الأهلي، أن نتيجة مباراة فريقه ضد الزمالك، أمس الجمعة، في نهائي دوري أبطال إفريقيا، كانت بتوفيق من الله، واصفًا ما حدث بالأمس بأنها اللحظة التاريخية التي لن تتكرر  قائلًا: «دي لحظة تاريخية في حياتي مش هتتكرر».

وكشف أفشة، في لقاء  خاص  عبر برنامج «كلمة أخيرة» الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة «ON»، كواليس هدفه في التوقيت القاتل قائلًا: «لعبة هدف المباراة بنهائي أبطال أفريقيا بتدرب عليها دايمًا.. وقبل ما أشوط كرة الهدف المباراة قولت يا رب. وكنت حاسس إني هاجيب جون فى المباراة لأني كنت بصلي طول اليوم وبدعي».

وحول تأثير غيابات إصابات كورونا على المباراة قال «أفشة»: «كلنا كنا قلقانين من كورونا لكن بالنسبة للماتش كنا عاملين معسكر من قبل المباراة بأسبوع واللاعبين كلهم جاهزين وكنا بنتمرن كويس والنادي وفر لنا كل شيء وأنا مكنتش بنام بسبب كورونا وكل مابعمل مسحة ماكنتش بنام كنت بفضل صاحي لتاني يوم خايفة من المسحة لان الواحد لما يعمل حاجة طول السنة ويجي في اللحظة الأخيرة يفأجا بحاجه زي دي بيقلق خاصة المسحة الأخيرة  لأنها ليها علاقة ببطولة إفريقيا».

وواصل: «ديانج وصالح جمعة ووليد سليمان غابوا عن الماتش وكنت بكلمهم كلهم قبل الماتش حتى لاعبي الزمالك الونش وجمعة وأوباما مش معايا رقمه بس اطمنت عليه عن طريق عبد الله جمعة وكنت زعلان علشانهم جدًا».

وعن تأثير  غياب ديانج وجهود موسيماني قال: «ديانج لاعب كبير وغيابه مؤثر بس الكرة عمرها ما تقف على حد لأن الكرة  لعبة جماعية.. وموسيماني مدرب عبقري ومش هقول كويس لكن عبقري لأنه مذاكر كويس وعمل تغيير كويس بين الشوطين واحنا ذاكرنا الزمالك مافيش لاعب في الزمالك غير ماشفنا لعبه وده مش عيب ..احترام الخصم مهم».

وأضاف أفشة أنه تحدث مع موسيماني قبيل المباراة قائلًا: «تحدثت معه وجبت المترجم لأني في الإنجليزي الحمد لله مافيش وهو بيعلمني إنجليزي وأنا بعلمه عربي  وعلمته من واحد لعشرة باللغة العربية».

 وتابع: «موسيماني سألني أنت قلقان؟  قولت له لا مش قلقان  بس أنا لازم أحترم  اللي قدامي فرد قائلًا: «أنا جاي الأهلي أعمل تاريخ وأنت معايا هعمل تاريخ ولما قال لي الكلمة دي سكت وماعرفتش أرد أقول إيه؟ هي دي هي العبقرية يعرف يطلع من اللاعب أحسن ما عنده في مدربين تانيين مش بيعرفوا».