رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

«أخد شومة».. فريدة فهمي تبكي في قصر السينما بسبب تجاهل زوجها

نشر
فريدة فهمي
فريدة فهمي

هاجمت الفنانة الاستعراضية فريدة فهمي مهرجان القاهرة السينمائي الدولي، كما كشفت فريدة فهمي نجمة فرقة "رضا" عن سبب اعتزالها الرقص بعد مشوار حافل من النجاح.

تكريم فريدة فهمي في قصر السينما 

جاء ذلك خلال تكريم فريدة فهمي بقصر السينما برئاسة الفنان تامر عبد المنعم، وقالت فريدة فهمي  إنها قررت اعتزال الرقص بعد مسيرة امتدت لـ43 عاماً، موضحةً: "الشباب كانوا بيقعوا على المسرح من كتر الرقص، وأنا كانت صحتي كويسة، لكن بعد 43 سنة قلت كفاية".

تكريم فريدة فهمي في قصر السينما 

وأوضحت فريدة فهمي: "كنت بقول لنفسي أنا هفضل أرقص لحد إمتي، المسرح بيسحر، دا ساحر، سنّي وصل 43 سنة كانوا العيال بيقعوا من كتر الرقص وأنا صحتي كانت حلوة، لكن بعدها قلت لا كفاية كدة، وعرفت إن في جامعة في أمريكا فيها قسم عن علم الشعوب وبيرقصوا إزاي، عملت ماجستير هناك عن محمود رضا".

هجوم فريدة فهمي على مهرجان القاهرة السينمائي

واتهمت  فريدة فهمي "مهرجان القاهرة السينمائي"، بتجاهل زوجها الفنان المخرج علي رضا وقالت: "لم يكرّموه على مدار 60 عاماً"... وأضافت: "معقولة 60 سنة مهرجان القاهرة ميعرفوش إن في حاجة اسمها "غرام في الكرنك" وما يكرموش علي رضا".

فريدة فهمي 

بكاء فريدة فهمي

وبكت الفنانة فريدة فهمي في الندوة التي أقيمت لتكريمها بقصر السينما، بعدما طلبت درعاً تكريمية لزوجها الراحل علي رضا، شقيق الفنان الراحل محمود رضا، إذ قالت: "مش عايزة أنكّد عليكم، لكن دي أول مرة حد يكرّم علي رضا، ولا مهرجان القاهرة السينمائي ولا حد حس إن في واحد عمل فيلم "غرام في الكرنك"، بقاله 60 سنة، دا عمر ولا حد فكّر إنه يكرمه ولا حد فكر يعمل زيه".

فريدة فهمي 

وأشارت فريدة فهمي أن زوجها الراحل أمّن لهم الحماية أثناء تقديمهم عرضاً استعراضياً أمام الرئيس الراحل جمال عبد الناصر، إذ أوضحت: "علي رضا قال للموظفين اللي هييجي هنا هكسر رجله".

فريدة فهمي 

وأضافت: "علي رضا كان له نظرة، وقال لازم عبد الناصر يشوفنا، كان في حفلة أضواء المدينة، وكنا هنعرض وهنقدم رقص قدام عبد الناصر، وحصلت أزمة قالوا مش هينفع نقدم فقرتنا، فعلي رضا أخد شومة ووقف جنب الستارة وقال اللي هيقف جنب الستارة هكسر رجله، وعرضنا قدام الريس، ومن بعدها بقى الريس يطلبنا بالاسم".

عاجل