رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

أستاذ طب نفسي يحذر الطلاب من الخوف والقلق أثناء الامتحانات

نشر
مستقبل وطن نيوز

حذر الدكتور هاشم بحري، أستاذ الطب النفسي بجامعة الأزهر، من سيطرة حالة الخوف والقلق على الطلاب أثناء أداء الامتحانات، لافتا إلى أن زيادة القلق تفقد الطلاب القدرة على تذكر المعلومات مهما كان تفوقهم الدراسى أو تحصيلهم الدراسي.

وتابع أستاذ الطب النفسي بجامعة الأزهر، خلال حلقة برنامج "البيت"، المذاع علي فضائية "الناس"، اليوم الأربعاء: "تلاقي الطالب شاطر ومذاكر جدا ويدخل الامتحان يبقى مش فاكر المعلومة، بسبب القلق والخوف، ولما يخرج من الامتحان تلاقيه فاكر ويقول كنت ناسيها، وكمان لازم الطلاب يناموا كويس ومفيش داعي للسهر والمذاكرة بالليل حتى ساعات متأخرة لأن هذه لا يجعل المعلومات تتخزن فى المخ".


واستكمل: "على الأمهات والآباء تهيئة جو صحى للمذاكرة بعيدا عن التوتر والقلق، وبلاش نقول للأورلاد ذاكر عشان تطلع أحسن من ابن خالتك، كمان لازم نقدم لطلابنا ملعقة عسل النحل الأبيض ونخليهم يستحلبوه حتى يعمل على تقوية التركيز والذاكرة، 3 مرات كل يوم".


وأوضح: "نقول لأولادنا أول ما يدخل اللجنة يبدأ يأخد نفس عميق، أو يقرأ قرآن أو الانجيل، ولما يمسك الورقة يجاوب أسهل سؤال يعرف يجاوبه عشان يعطيه الثقة بالنفس، وبالتالى يقل الخوف ويستطيع تذكر كل المعلومات التى تم مذاكراتها".
 

عاجل