رئيس مجلس الإدارة
أشرف رشاد
نائب رئيس مجلس الإدارة
دينا عبد الكريم
رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس مجلس الإدارة
أشرف رشاد
نائب رئيس مجلس الإدارة
دينا عبد الكريم
رئيس التحرير
أحمد ناصف

أكرم حسني يرد على اتهامه بسرقة أغنية محمد منير «للي»

نشر
الفنان أكرم حسني
الفنان أكرم حسني

رد الفنان أكرم حسني على اتهامه بسرقة أغنية الفنان محمد منير "للي".

وقال حسني، عبر صفحته الرسمية للتواصل الاجتماعي (فيسبوك): "قريت من شوية بوست بيتهمني بسرقة كلمات أغنية للي من شاعر من جنوب مصر الحبيب وبعدها أكتر من صحفي كلمني بيطلب مني رد على الاتهام ده.. ف خلوني أوضح كذا نقطة":

- كل الحب والاحترام والتقدير لكل موهبة فنية بتقدم فن يحترم الجمهور وجنوب مصر خرجلنا شعراء وأدباء كتير على رأسهم الخال الأبنودي رحمة الله عليه.

- أؤمن بحقوق الملكية الفكرية كما أؤمن بأن السرقة الفنية تصنع نجاح مؤقت.

- تشابه جملة من الأغنية التي تتكون من 12 بيت مع جملة للشاعر لا يعني السرقة وإنما توارد الأفكار أمر طبيعي.

- لما كتبت الأغنية كانت مكونة من 20 بيت أختار منهم الكينج 12 بيت وتم تسجيلهم ف معتقدتش اللي كتب 20 بيت هتقف معاه في جملة عشان يسرقها.

- أنا بكتب أغاني بقالي أكتر من 8 سنين من خلال برامج ومسلسلات وأعمال فنية قدمتها وكنت على سبيل المثال في أغاني برنامج أبو حفيظة قبل ما بستخدم لحن أي أغنية في البرنامج برجع لجمعية المؤلفين والملحنين وأسدد الرسوم حفظًا لأصحاب حقوق الملكية الفكرية.. ف اللي يعمل كده بيتهيألي صعب يحط نفسه في موقف زي ده.

- أنا مهنتي الأساسية ممثل وبحب صناعة الأغاني من باب الهواية ف أنا مش محتاج أسرق عشان أعمل رصيد لنفسي كشاعر.. أنا بعمل ده بحب.

- وأخيرًا.. أنا كتبت البوست ده مش دفاعًا عن نفسي؛ ولكن لاحترامي للجمهور المحترم اللي بيثق فيا ف حبيت أوضح له. أشكركم وآسف على الإطالة.

 

 

عاجل