رئيس مجلس الإدارة
أشرف رشاد
نائب رئيس مجلس الإدارة
دينا عبد الكريم
رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس مجلس الإدارة
أشرف رشاد
نائب رئيس مجلس الإدارة
دينا عبد الكريم
رئيس التحرير
أحمد ناصف

الرئيس السيسي: «المصريين بيعملوا جمعيات عشان يصرفوا على الدروس الخصوصية»

نشر
الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن عملية إعادة صياغة الإنسان وتطويرها تحتاج إجراءات وموارد كبيرة.

وتابع  الرئيس السيسي, خلال فعاليات افتتاح  عدد من مشروعات مصر الرقمية لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات بمركز المنارة للمؤتمرات الدولية: “محتاجين اهتمام الأسر يتغير في التعليم.. والمصريين كده كده، بيعملوا جمعيات عشان يصرفوا على الدروس الخصوصية”.

وعن التعليم التكنولوجي، قال الرئيس السيسي: "الناس بتقول هعلم ابني إيه.. لا ده هو المستقبل.. في دول فيها  3 مليون، بيجيبوا 130 مليار في السنة احنا فين؟.. الأسر اللي بتاخد ولادها وبتصرف فلوس على الدروس، ده بيعكس وعي مصري مجتمعي بالتعليم.. في برنامج «العباقرة» استطاع إنه يلقي الضوء على حاجة معينة.. كل ما أدور في التليفزيون ألاقي كل القنوات جايبة مطابخ وشيف.. هوا احنا عاوزين حد يعلمنا ناكل".

وتابع الرئيس :" بكلم المواطن المصري، بكلم أهلي وناسي، أتمنى إني أعملهم كل حاجة حلوة في الدنيا، مش أنا بس، أنا واى إنسان مخلص.. الدخول البسيطة مش هنقدر نعدلها غير بعمل محترف.. لما قلت عاوز  أميكن امتحانات كلية الطب.. قلت انتوا بتتكلموا على المجاملة والرشوة اللي ممكن تكون موجودة.. تعمل قوانين ولا تعمل نظم مختلفة في تقييم الطلبة.. بدأنا بكلية الطب عشان نطمن إن الناس اللي هتكون مسؤولة عن حياة المصرية قريبة من تقيمها الحقيقي".

واستكمل الرئيس:أنا هقف قدام ربنا، هيكلمني وهقوله «عملت كل ده عشان أعمل انسان حقيقي يعرف قدراته الحقيقة».

وقال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن الدولة تستهدف شباب في أعلى مستوى بالتعليم التكنولوجي.

وتابع الرئيس السيسي: "بكلم كل المصريين ثقافة التعليم اللي إحنا ماشيين بيها محتاجة تتطور وتتعدل.. كل هدفهم إنهم بيقوا معاهم شهادات وميبقاش في فرص عمل".
 

وشهد الرئيس عبد الفتاح السيسي، افتتاح عدد من مراكز الإبداع في المحافظات، كما شهد افتتاح مركز إبداع مصر الرقمية في قصر السلطان حسين كمال بالقاهرة.

كما شهد الرئيس، افتتاح مدرسة «وي المشتركة للتكنولوجيا التطبيقية بالقاهرة»، وكذلك «مدرسة التكنولوجيا التطبيقية» في الشيخ زايد عبر تقنية الفيديو كونفرانس.

وقال الدكتور عمرو طلعت وزير الاتصالات، إنه تم إنشاء 6 مدارس للتكنولوجيا التطبيقية بتكلفة 300 مليون جنيه.

وتابع :"نستهدف إنشاء مركز للإبداع الرقمي في كل محافظة".

وشهد الرئيس السيسي، عرض فيلم قصير عن جهود وزارة الاتصالات في إنشاء مراكز الإبداع الرقمية". كما شهد، افتتاح عدد من مشروعات مصر الرقمية عبر تقنية الفيديو كونفرانس.

وشملت تلك المشروعات: 3 محطات للإنزال البحري في مناطق رأس غارب والزعفرانة، وسيدي كرير،  ومركز البيانات الإقليمي للشركة المصرية للاتصالات في القاهرة".

وأطلق الرئيس، رسميا منصة مصر الرقمية.

وقال الرئيس السيسي، خلال فعاليات افتتاح عدد من مشروعات مصر الرقمية لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات بمركز المنارة للمؤتمرات الدولية: "بسم الله الرحمن الرحيم.. إيمانا منا بأهمية بناء مصر الرقمية الحديثة وحرصا على تيسير إتاحة  الخدمات الالكترونية لكافة فئات الشعب المصري.. على بركة الله أعلن الاطلاق الرسمي لمنصة مصر الرقمية ".

وأضاف الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة أنفقت 100 مليار جنيه، لإنشاء المراكز الرقمية بالعاصمة الإدارية الجديدة"، مشيرا إلى أن المراكز الرقمية التي أنشئت محصنة ولا يمكن اختراقها".

وتابع الرئيس: "المراكز دي معمولة محصنة لا يمكن الاقتراب منها خالص وبأي شكل من الأشكال.. 15 متر تحت الأرض.. المركز الواحد متكلف 10 مليارات جنيه على الأقل إنشاءات مدنية لتوفير مكان لوضع فيه الخوادم الرئيسية".

واستمع الرئيس السيسي، إلى فيلم قصير  تحت عنوان “مصر الرقمية".

وكان الرئيس السيسي، وصل، صباح اليوم، إلى مركز افتتاح عدد من مشروعات مصر الرقمية لوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، منها إطلاق منصة مصر الرقمية.

وقال المتحدث الرسمي باسم رئاسة الجمهورية السفير بسام راضي، إن الرئيس السيسي سيشهد افتتاح مركز البيانات الدولي بالقاهرة، ومدارس المصرية للاتصالات التكنولوجية التطبيقية، ومركز إبداع مصر الرقمية، وكذلك تطوير متحف البريد المصري، عبر الفيديو كونفرانس.

كما يشهد الرئيس السيسي، فعاليات الجلسة الحوارية للشباب المشاركين في المبادرات والمستفيدين من المنح الخاصة بوزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات.

 

عاجل