رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

الرئيس السيسي: محتاجين 60 ألف فصل سنويا لملاحقة الزيادة السكانية

نشر
مستقبل وطن نيوز

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، "إن التصنيف الائتماني لمصر تراجع 6 مرات في 2011 و2012، وبلغ حجم التعدي على الزراعات 35 ألف تعدي في أيام بسيطة، البلد كانت بتضيع وبتتدمر بنوايا طيبة".

وأوضح الرئيس السيسي - خلال إفطار الأسرة المصرية -: "أن هدف الإرهاب، وقف مسيرة التنمية في مصر، وكان عندنا مشكلة طاقة كبيرة جدًا ولكن خلال سنتين ونص ضاعفنا إنتاجنا من الكهرباء وأصبح لدينا فائض.. وكل قطاعات الدولة لم يتم تأجيلها في عملية التنمية، لازم نبني في الشخصية المصرية ايه اللي اقدر أعمله كدولة وإيه اللي مقدرش أعمله".

وأضاف الرئيس السيسي: "محتاجين 60 ألف فصل كل سنة نظرًا لزيادة السكان بمعدل 2.5 مليون نسمة سنويا، عاوز أضيف ما يقرب من مليون مدرس.. من فضلكم منين وبكام خليها حاضرة في ذهنك".

وتابع الرئيس السيسي: "اللي فات ممتش اللي فات له آثار، الدولة المصرية الجيش المصري كان بيصرف مليار جنيه كل شهر لمدة 84 شهرًا في محاربة الإرهاب".

واستكمل الرئيس السيسي لوزير الزراعة: "إذا كنت عملت اكتفاء ذاتي في معظم السلع، لدينا 10 مليون طن إنتاج محلي بروح أجيب 7 أو 8 من برة.. لما بنتكلم عن أزمة بيكون موضوع تراكمي الدولة والشعب بيتحمله.. هل الكلام ده يحبطنا ؟..لا والله.. طول ما إحنا بنشتغل".