رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

الرئيس السيسي لـ«كل واحد معاه قرشين فيبنى عمارة»: «مش هتجيبلك حاجة»

نشر
مستقبل وطن نيوز

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي إن الدولة تعمل على إنشاء المشروعات لحل المشكلات المختلفة وتلبية المتطلبات السكانية".

وأضاف الرئيس، فى كلمته خلال افتتاح من المشروعات القومية بقطاعي الإسكان والطرق، في مناطق الشيخ زايد وأكتوبر: «بنعمل خط مترو إنفاق ليه، عشان معندكش حاجة فوق الأرض تقدر تتحرك أكتر من كدة.. الرسالة اللي عاوزين نوصلها.. الدولة لما تعمل حاجة بتاخد بأساليب العلم والتخطيط السليم ويتم تنفيذها بالشكل الذي يتلائم مع متطلبات الحياة.. ولو كل واحد لو بنى على الأرض بتاعته والباقي يعمل ايه».

وتابع :«شايف إن كل واحد مع قرشين يبنى عمارة .. مش هتجيبلك حاجة.. لو انت حطيت المبلغ ده في البنك هيوفرلك عائد مناسب.. وفي ناس بتبني على أرض زراعية ومش محتاجة .. لازم نتجاوز هذا الأمر، وأنا جاي شفت على الدائري واحد عامل 4 أدوار وعامل سلم لـ 12 دور».

واستطرد الرئيس، قائلا : «امشي على الطريق الدائري دلوقتي وبصوا على حجم العمارات… مش ممكن حجم المساكن على الدائري.. في شقق كتير مفيش شباك حتى راكب.. ما تضيعوش فلوسكم»، مستدركا:" لو اتطلبت مليون وحدة اسكان اجتماعي هنعملها والبنك المركزي داخل معانا عشان نيسر على الناس، مش هنخلي في مصر طلب على ششقق إلا لما نلبيه ".

واستمع الرئيس في مستهل، الاحتفالية، إلى آيات قرآنية. ومن المقرر أن يجري، جولة تفقدية لعدد من تلك المشروعات والمشروعات القائمة.

عاجل