رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

نيللي كريم تنصح الفتيات قبل اختيار شريك الحياة بكلمتين فقط

نشر
نيللي كريم
نيللي كريم

نيللي كريم تصدرت محركات البحث في الساعات الماضية بسبب تصريحاتها في برنامج "يوم ليك" من تقديم الإعلامية سمر يسري على فضائية الحياة، ما جعل نيللي كريم حديث وسائل التواصل الاجتماعي.

نيللي كريم

"حبي نفسك" تلك هي النصيحة التي قدمتها الفنانة نيللي كريم لابنتها ولكل فتاة تبحث عن شريك الحياة، حتى تستطيع أن تعيش بشكل سليم وسوي، موضحة أن الحب الذي تقصده بعيد تماما عن الأنية.

وجهت نيللي كريم كلامها لابنتها ولكل فتاة من خلال البرنامج قائلة : حبي نفسك واهتمي بها وخلي بالك من نفسك ومن كيانك واهتماماتك".

الفنانة نيللي كريم

ولا تعتقد نيللي كريم أن شريك الحياة يستطيع إسعاد الفتاة لأن السعادة وفق وجهة نظرها تأتي من داخل الشخص نفسه، قالت نيللي كريم : "أسعدي نفسك.. ولما تلاقي الشخص المناسب ده.. هو مش هيزود سعادتك، لأن مفيش حد بيزود سعادة حد.. بس يكون يضيفلك ما ينقصش منك ساعتها اتجوزيه".

ووجهت الفنانة نيللي كريم نصيحتها لابنتها ولكل فتاة قائلة: "حبي نفسك الأول وبعدين حبيه – في إشارة إلى شريك الحياة - .. بنات كتير بتتجوز وهي مش عندها كيان ولا عارفة بتعمل إيه في حياتها.. لازم تقف على رجليها الأول، تشوف دراستها وشغلها، وأكرر حبي نفسك الأول عشان تعرفي تحبي وتدي الناس".

نيللي كريم

وأوضحت الفنانة نيللي كريم أن حب النفس الذي تتحدث عنه ليس معناه الأنانية ولكنه الاهتمام بكافة جوانب الحياة التي تسهم في تقدم الفتاة وتضعها على الطريق الصحيح قالت نيللي كريم "حبي نفسك مش حب أنانية.. بل اهتمي بنفسك وبثقافتك وصحتك وكيانك.. محدش بيعمل حاجة لحد.. معظم البنات بتدور على اللي هيعمل أو هيجيب.. انتي اللي بتعملي لنفسك".

وأضافت : "الرجل له مكان وكيان في البيت.. بس عودي نفسك محدش ييجي عليكي.. ما تقعديش في البيت عشان هو عايز كدة.. اقعدي في البيت عشان انتي عايزة كدة.. برغبتك انتي مش حد تاني".

نيللي كريم تتراجع عن تصريحها السابق

وفي البرنامج نفسه تراجعت الفنانة نيللي كريم عن تصريحاتها بخصوص زوجها السابق ووالد ابنتيها عندما قالت في أحد البرامج عن حياتها معه "11 سنة نكد" لافتة أن تصريحها جاء نتيجة ضغط من المذيعة. 

 

عاجل