رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

ليلى علوي: إقدامي على فيلم «ماما حامل» ليس جرأة وحاسة فيه بالتجديد

نشر
مستقبل وطن نيوز

علقت  الفنانة ليلى علوي   على  فيلم " ماما حامل "  المطروح  في دور العرض المصرية والعربية  والذي حقق إيرادات منافسة في موسم  وانتمائه   للنوع الكوميدي .

ورداً على سؤال  الإعلامية لميس الحديدي هل هذه جرأة  منك أن تقومي بفيلم كوميدي  قائلة : "  ماحستش إنها جرأة .. ده لذيذ أوي عشان كده حبيته من أول ما سمعت اسم الفيلم في التليفون  ضحكت  ولما قرأت  فرحت وانبسطت ومكنتش مصدقة انو حلو كدا .. ولما عرفت " التيم " وصلت لمرحة الانشكاح ".
وحول أدائها مع الفنان بيومي  فؤاد تابعت  في لقاء  خلال  برنامج " كلمة أخيرة  "الذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على شاشة " ON" قائلة :"  بيومي  فؤاد راجل طيوب جداً وذكي اوي  وعنده قدرة على التجميع والاستيعاب ويكون جاهز على طول بالإضافة لكوكبة الشباب نانسي  صلاح وحمدي وسلام كلهم لذاذ".
وكشفت أنها  كانت تشعر بالضحك الشديد  بمجرد  جلوسها مع فريق العمل  قائلة: "  بفطس على روحي  من الضحك  كل ما أشوفهم صحيح كنا بنقعد لساعات طويلة  ما بين 16 ساعة في العمل لكن بمجرد ما اشوفهم بيتكلموا مع بعض  بفطس من الضحك ".
وفي سؤال آخر:  اختفيتي  خمس سنوات تقريباً  أخر فيلم كان في 2016  الماء والخضرة والوجه الحسن  ثم  ماما حامل في 2021   أليست هذه مغامرة  ؟ قالت علوي : " حاسة بالتجديد  وده  الي شدني   لأني بحب  كوميديا  الموقف وده طبيعة فيلم " ماما  حامل " صحيح كلنا   بنجتهد بس دائماً الموقف موجود  وبيتجدد  ويتغير دائماً من بداية  الفيلم حتى أخر مشهدين  التجدد مستمر ".
وحول تجاربها الكوميدية السابقة في " حلق حوش  " وغيرها مثل " سمع هس " والمسرحيات لفتت  ليلى علوي إلى أن هناك تجارب " كوميدية " سابقة لها في هذه الاعمال  سواء السينمائية او المسرحية وجميعها يعتمد  على كوميديا الموقف وليس " الافيه  " قائلة : " بحب كوميديا   الموقف   اكثر من الافيه لأني بحس انو بيتصدق اكتر صحيح كوميديا " الافيه" حلوة وعسل بس  أنا بحب كوميديا الموقف أكتر". 
وحول ردود الأفعال قالت علوي: " الحمد لله ردود فعل حلوة أوي وده حسيته أنو هيعمل كده من أول قراءتي  للعمل لأني حسيت إن الناس هتشوفني بشكل غير  مسبوق وغير متوقع ".
وشددت  أنها لم تشعر بالاختلاف في عملها مع الجيل الجديد  من الشباب  مقارنة  بالأجيال السابقة التي عملت معها قائلة: " ماحستش باختلاف لأننا كنا بنشتغل طول الوقت والشباب  دول لذاذ أوي سواء حمدي المرغني أو محمد سلام هما أصحاب أصلاً  جداً وبينهم تفاصيل كثيرة..فطول الوقت لما بسمع منهم حاجة  بستمتع بيها.. شباب ممتازة ما شاء الله ".

عاجل