رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

عبد الرحمن زياد.. «سفير التضامن» الذي أنقذ الشباب من شبح المخدرات

نشر
مستقبل وطن نيوز

«من زمان وأنا بسمع وبشوف كوارث كتير بتحصل في مجتمعنا بيكون الإدمان هو سببها الأول.. كنت دايما بدور على وسيلة أساعد بيها الشباب وأنقذهم من دوامة الإدمان ومستقبلهم من الضياع.. ولقيت اللي بدور عليه  لما تطوعت في صندوق مكافحة وعلاج الإدمان  والتعاطي».. هكذا تحدث الشاب عبد الرحمن زياد عن تجربة تطوعه في صندوق مكافحة الإدمان، التابع لوزارة التضامن

وتسلط وزارة التضامن الاجتماعي الضوء على قصص ناجحة لشباب وشابات ساعدوا في نشر الوعي تحت عنوان «سفير التضامن».

ويقول «عبد الرحمن»: «تعلمت من خلال تطوعي في صندوق مكافحة وعلاج الإدمان والتعاطي مهارات مختلفة.. وهذا ساعدني كتير في تكوين شخصيتي من خلال التدريبات والمعسكرات التي حضرتها، واستطعت مساعدة الكثير في التوعية بأخطار الإدمان والتدخين»

ويضيف «سفير التضامن»: «فعلا قدرت أنزل أماكن كتير واشتغلت على توعية عناصر مختلفة في المجتمع.. زي توعية سواقين الأتوبيسات و توعية الطلبة في الجامعات والمدارس، كمان نزلت أحياء مختلفة، زي حي الأسمرات في حملات «طرق الأبواب».. وعندي حلم إني أنقذ أكبر عدد شباب من شبح المخدرات».

ويروي «عبد الرحمن» موقفًا مؤثرًا حدث معه أثناء توعية الشباب بخطورة المخدرات بإحدى المدارس، قائلًا: «في يوم كنت في مدرسة من المدارس اللي بننزل نوعي فيها الشباب بخطورة الإدمان.. إحدى المدرسات طلبت مني أقعد مع ابنها وأتكلم معاه لأنه وقع فريسة للإدمان.. كان رافض العلاج تماما وماكنش بيثق في حد.. روحتله واتكلمت معاه.. والحوار بينا في اليوم ده انتهى إنه اقتنع بضرورة العلاج.. وفعلا اتعالج وقدر يبدأ حياته العملية.. سافر واشتغل ونجح في شغله.. حسيت وقتها بنجاحي ومدى تأثيري.. حسيت إن حققت هدفي وأهم مكسب هو ثقة الناس فيا ودعوتهم ليا».

ووجه «سفير التضامن» نصيحة للشباب، قائلًا: «ماتخليش كلمة ظروف توقف حياتك وتوقعك فريسة للإدمان.. أنت قوى..  أنت أقوى من المخدرات».

 

https://www.facebook.com/300230063420035/posts/3677560722353602/

 

 

 

عاجل