رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

«سفير التضامن»: صفاء مصطفى.. أم مثالية صنعت بطلا (فيديو)

نشر
مستقبل وطن نيوز

استضاف برنامج سفير التضامن الذي أطلقته وزارة التضامن الاجتماعي على صفحتها الرسمية على "فيسبوك" اليوم، صفاء مصطفى الأم المثالية الأولى على مستوى الجمهورية عام ٢٠٢٠.

وقالت صفاء مصطفى: "أنا أم.. شوفت زي غيري الصعب.. والصعب لما شد حمولة.. خلق أمل.. أمل جديد بعيشه كل يوم.. مع لبنى.. نعمة ربنا وهديته.. أنفاسي وطموحي ونجاحي.. أنا صفاء مصطفى الأم المثالية الأولى على مستوى الجمهورية عام ٢٠٢٠.

وتابعت الأم المثالية:"يمكن البداية كانت بحلم.. حلم إني يكون أصلا عندي بنت.. ربنا إداني لبنى.. بس جات لبنى بمتلازمة داون.. ورغم الألم والمشاكل.. فضلت قوية وصامدة وجمب بنتي وفي ضهرها".

 

 

وأضافت "مصطفى" ربنا قدرني وقدرت أدخل بنتي مدرسة علشان تتعلم لأن ده أبسط حقوقها.. بس وقتها قررت أحصل على عدد من الكورسات علشان أشتغل في نفس مدرستها.. عايزة أكون جمبها خطوة بخطوة.. واشتغلت فعلا بشكل تطوعي.. وتطُّور لبنى كان مكافئتي الكبيرة.
 

 


واستكملت حديثها قائلة:" لبنى بدأت رياضة السباحة وأثبتت نفسها في الرياضة دي.. كسبت كتير من البطولات، كما أنها شاركت في عدد من المؤتمرات بحضور الرئيس عبدالفتاح السيسي، مؤكدة أن وزارة التضامن قدمت الدعم والسند مما جعل لبنى تستفيد بكارت الخدمات المتكاملة الخاص والمميزات اللي بيوفرها الكارت لذوي الإعاقة".

واختتمت حديثها قائلة:"لبنى بقت بطلة قوية.. حلمي بيتحقق فيها وهي لسة عندها أحلام كتير عايزة تحققها".

https://www.facebook.com/watch/?v=180325033909838

عاجل