رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

«أمهات مصر» يناقشن أزمة الزيادة السكانية وكيفية علاجها

نشر
مستقبل وطن نيوز

طرحت عبير أحمد، مؤسس اتحاد أمهات مصر للنهوض بالتعليم، وائتلاف أولياء أمور المدارس الخاصة، مشكلة وأزمة النمو والزيادة السكانية على أولياء الأمور من الأمهات لمعرفة آراءهن في كيفية مواجهة هذه الأزمة، وذلك في إطار دور الاتحاد التوعوي.

وقالت عبير أحمد، إن الزيادة السكانية عائق للتنمية المستدامة في مصر، وكلما يكون هناك تنظيم للأسرة تساعد الناس في الحصول على الرعاية الصحية الكاملة والتعليم والمهارات المختلفة وكذلك تحسين المعيشة"، مضيفة: "لازم التركيز على المدارس والجامعات والأجيال القادمة على ثقافة تنظيم الأسرة، وتركيز الإعلام على القضية لزيادة الوعي وخاصة الأمهات وذلك بوسائل الإعلام المختلفة، والنزول للقرى والنجوع للتوعية".

وتفاعل أولياء الأمور من الأمهات على صفحة اتحاد أمهات مصر، في "فيس بوك"، حيث قالت ولي أمر: "لو كنت مسئولة، هتناقش مع سكان الريف والحضر وخصوصًا الصعيد إن طفلين فقط من أجل حياة وتعليم وصحة أفضل وتربية كمان أفضل".

وتابعت ولي أمر أخرى: "طفلين كفاية لأن الأطفال بيحتاجوا أمور كتير بعيد عن الماديات، التربية مش سهلة، والاحتواء والطاقة، الأبناء بيحتاجوا جهد كبير،  كل ما كان العدد أقل هيكون أفضل وعلشان صحة الأم تكون كويسة"، واستكملت أخرى: "هعمل حافز تشجيعي للأسر اللي عندها طفلين فقط ومجانيه تعليم وصحة لحد طفلين بس أكتر من اتنين يرفع منهم الدعم".

وقالت ولي أمر: "العزوة ليست بكثرة الأبناء ولكن بتربيتهم وجعلهم نشأ صالح معاف يتحمل مسئولية وطنه ويحافظ عليه وينميه، كثرة عدد الأطفال تعمل على ازدياد معدل الزيادة السكانية، وبالتالي التضخم السكني وعدم إتاحة فرصة للدولة في تقديم الخدمات السكنية وغير كده بيكون في ضغط على مواردنا".

وأضافت ولي أمر: "الأمر ينقسم لشقين..  

أولًا الاهتمام بالتعليم والتوعية خاصة في الريف والقرى للقضاء على الموروثات الخاطئة مثل تفضيل الأولاد على البنات، ثانيًا نفكر برا الصندوق مش مجرد إننا إزاي ننظم النسل فقط؛ لا إزاي أستفيد من الزيادة اللي حصلت بالفعل لأنها أمر واقع خلاص نفكر إزاي نحولهم من مستهلكين لمنتجين، ممكن نستعين بتجارب دول أخرى زي الصين والهند إزاي استفادوا من الزيادة السكانية الرهيبة عندهم وحولوهم لقوى عاملة يبقى بدل ما نفكر إزاي نوفر لهم دعم وإنهم مستهلكين فقط لا نخليهم منتجين وهما اللي يوفروا الدعم لنفسهم".

 

 

 

عاجل