رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

هاني الناظر يكشف عن 3 طرق لمواجهة كورونا

نشر
مستقبل وطن نيوز

قال الدكتور هاني الناظر استشاري الأمراض الجلدية ورئيس مركز البحوث الأسبق، أن فيروس كورونا يصيب الإنسان عن طريق الأنف والفم.

وأشار "الناظر" عبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك، إلى كيفية منع دخول فيروس كورونا للجسم عن طريق الأنف، مشددًا على ضرورة ارتداء الكمامة وتغطية الفم والأنف جيدًا، تطهير اليدين بالكحول وغسل بالماء والصابون، تطبيق التباعد الاجتماعي بمسافة لا تقل عن مترين.

وكتب استشاري الأمراض الجلدية ورئيس مركز البحوث الأسبق، على حسابه على "فيس بوك"، قائلًا: "تعالوا نفكر مع بعض كدة بالراحة .. فيروس كورونا علشان يصيب الانسان لازم يدخل عن طريق الانف والفم .. طيب احنا عاوزين نمنعه يدخل اجسامنا ونعيش في امان نعمل ايه ؟ سهلة قوي لما نكون في وسط الناس نضع الكمامة علي الوجه بحيث تغطي الانف والفم … صعبة دي ؟ طيب ماهو في احتمال يبقي علي اليدين وبالتالي ممكن من غير ما نقصد نلمس بايدينا الانف او الفم ونتعدي ؟ برضه سهلة لو في مكان برة البيت نطهر ايدنا بالكحول وكمان لما نرجع البيت نغسل الايدين بالماء والصابون …  اظن كدة  مفيش اي مشكلة وياريت كمان احتياطي نخللي مسافة مترين بينا وبين الناس ودي كمان سهلة …اظن كدة معندناش اي حجة ولا نخاف ولانقلق ونعيش في امان باذن الله".

عاجل