رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

زينة تهاجم واصف يسرا اللوزي بـ«أم الطرشة»: مكانكم المجاري

نشر
مستقبل وطن نيوز

تضامنت الفنانة زينة، مع الفنانة يسرا اللوزي؛ بعد أن وصفها أحد متابعيها على صفحتها الشخصية بموقع تبادل الصور والفيديوهات "إنستجرام"، بـ "أم الطرشة"، بعد إعلانها خلال لقاءها مع الإعلامية منى الشاذلي، في برنامجها "معكم" المذاع عبر فضائية "سي بي سي" أن ابنتها من "الصم"، مهاجمة زينة المتابع موجهه له: "مكانكم المجاري والشيطان نفسه يخجل انه يعمل كده".

ونشرت الفنانة زينة عبر صفحتها الشخصية بموقع تبادل الصور والفيديوهات "إنستجرام" صورة تعليق متابع يسرا اللوزي الذي قال فيه: "أم الطرشة"، ومعه رد يسرا نفسها، وكتبت: "عارفين يعني إيه أم!! يعني حب وتضحية ومعاناة وعطاء وتعب ومسؤولية وحاجات كتير ما لهاش وصف".

وأضافت زينة "عارفين يعني إيه طفل أو طفلة!!! يعني مستقبل وحياة وعمر جاي وتفاؤل وحب.. عارف يعني ايه تعاير طفلة يعني الشيطان نفسه يخجل انه يعمل كده يعني انت لا شيطان ولا بني ادم انت حاجه ما لهاش وصف!! انت مخلوق ضعيف ومريض مرض مالوش تشخيص لأن أي مخلوق حتى الشيطان أشرف منك انت وامثالك".

وتابعت "مكانكم المجاري ولو ان المجاري فيها كائنات حيه أشرف منك.. الطفلة دي ميزها ربنا واختبر امها اختبار صعب نجحت وجاهدت وحاربت واشتغلت علشان تقف جنب بنتها اللي مشرفها تعرف امثالك منك لله وربنا هو اللي قادر ينتقم منك يا معدوم القلب والضمير والرحمة والإنسانية.

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Zeina Reda (@zeinareda29)

وكانت ردت يسرا اللوزي على المتابع المسئ لها ولابنتها قائلة: "شكرا على ذوق حضرتك، أنا قررت استغل كلامك اللطيف عشان أقدم شوية توعية بخصوص هذا المصطلح، أولا المصطلح الصحيح والمقبول هو الصم وضعاف السمع وليس الطرش أو البكم، ثانيا أحب أعبر عن فخري بكوني والدة طفلة صماء، لأنها علمتني حاجات كتيرة جدا وبقيت بنى آدمة وأم أحسن بسببها، وأنا متأكدة إنها هتطلع إنسانة مثقفة ومتفوقة ومش هتبقى محتاجة مساعدة من حد عشان تحقق أحلامها".

وأضافت "اللوزي" في تعليقها: "ثالثا.. البنت الصماء دي هي اللي ألهمتني انى أتكلم في البرامج وأطالب بالكشف المبكر للمواليد اللي على أساسه كل المصريين هيتعملهم كشف سمع عند الولادة، وده المفروض يشاهم بشكل إيجابي في حياة عائلات كتير وهيسمح للأطفال الصم وضعاف السمع، إنهم يلاقوا الدعم منذ الصغر عشان يقدروا يتعلموا كويس وما يبقوش عبء على حد، بل بالعكس هيكونوا قادرين يندمجوا في المجتمع المريض للأسف".

وأنهت يسرا كلامها قائلة: "بالتالى الطفلة الصماء دي، ليها إنجازات أثرت على شعب كامل، رغم إن عمرها 6 سنين، ياريت توضحلي بقى.. حضرتك أنجزت إيه في حياتك.. شكرا".

 

عاجل