رئيس التحرير
أحمد ناصف
رئيس التحرير
أحمد ناصف

«اتفضل يا عبدالرحمن عايزين نشتغل بقى».. الرئيس يمازح أحد المشاركين في احتفالية «قادرون باختلاف»

نشر
مستقبل وطن نيوز

مازح الرئيس عبدالفتاح السيسي، أحد المشاركين خلال فعاليات النسخة الثالثة من احتفالية «قادرون باختلاف»، أثناء حديثه في الجلسة الحوارية مع عدد من سفراء الحلم.

في البداية، قال عبدالرحمن، أحد سفراء الحلم، إن حياته تغيرت كثيرا بعد مشاركته في قادرون باختلاف، موضحا أنه حصل على دورات في الإعلام، ونظرة المجتمع اختلفت له، متابعا: «بقا في حب كثير عن الأول»، كما أنه شارك في مؤتمرات.

وألقى عبدالرحمن، شعرا أمام الرئيس، من تأليف والدته، موجها لها رسالة: «أنا بشكر والدتي لأن بفضلها محستش أني يتيم».

وقال، إنه يحلم بأن يكون إعلاميا ناجحا ويكون له برنامج وأول مداخلة يتشرف بها تكون من الرئيس، ليعلق الرئيس السيسي قائلا: «إحنا ممكن نعمل المداخلة دلوقتي، يا عبدالرحمن»، ما قوبل بتصفيق حار من الحضور في القاعة.

وأضاف عبدالرحمن، موجها حديثه للرئيس: «حلمت بأني أعمل برنامج يناقش قضايا ذوي الهمم»، فرد الرئيس: «إحنا كسبنا إعلامي رائع»، مبديا تأثره الشديد. 

 وعلق الرئيس السيسي، ضاحكا: إحنا ممكن يا عبدالرحمن نعمل المداخلة دلوقتي.. اتفضل. وقال عبدالرحمن: «أنا ليا حلم اتحقق السنة اللي فاتت برؤية حضرتك، والسنة دي اتحقق بمداخلة حضرتك».

ليرد عليه الرئيس السيسي بالقول: «إحنا كسبنا إعلامي رائع، وفرصة نقدمه لمصر كلها»، لتهتف والدة عبدالرحمن، وتطلق الزغاريد، قائلة: «ربنا يخليك ياريس»، فرد الرئيس السيسي ممازحا عبدالرحمن: "اتفضل يا عبدالرحمن عايزين نشتغل بقى".

وقال عبدالرحمن: «انا عايز أشكر والدتي»، فقاطعه السيسي، «إحنا لسه هنحييها على المسرح دلوقتي، ربنا يخليها ليك وتشوفك بخير وسلام».

عاجل